SKAFOİD KIRIKLARI

Skafoid kemik el bileği eklemini oluşturan ve ön kol ile eli birleştiren karpal kemiklerdendir. Merkezi konumda bulunması nedeniyle sıklıkla travmaya maruz kalmaktadır ve en sık kırılan karpal kemiktir. Kemiğin beslenmesi zayıftır. En sık nedeni açık el üzerine düşmedir ancak direkt travma sonucu da kırılabilmektedir.

Bulguları

Travma sonrası skafoid kemik üzerinde ağrı en sık bulgudur. Her zaman şişlik ve deformite olmayabilir. Nadiren morluk oluşmaktadır. Travma sonrası ağrı zamanla azalmakta bu yüzden bazen tanı olaydan aylar sonra konulabilmektedir.

Tanı

Muayenede başparmağın el bileğine yakın kısmında ve skafoid kemik üzerinde ağrının olması şüphe uyandırmalıdır. Tanı için çekilecek 3 yönlü el bilek grafisi çoğu zaman yeterli olmaktadır. Ancak bazen ağrı olmasına rağmen erken dönemde kırık hattı röntgende görülemeyebilir. Bu durumda kırıktan şüpheleniyorsanız imkan varsa Bilgisayarlı Tomografi ya da MRG çekimi yapılmalıdır. Eğer imkan yok ise 7-10 gün sonra röntgen tekrarı yapılmalıdır.

Tedavi

Kırığın yerine göre değişmektedir. Ayrılmamış ve başparmağa yakın kısımların kırıkları için konservatif tedavi dediğimiz alçılı tedavi yöntemi kullanılabilir. Başparmak ve önkolu içine alacak şekilde yapılacak kısa kol alçı ile 6-10 hafta takip edilmelidir.

Ayrılmış ve el bileğine yakın kısımların kırıklarında ise kaynama problemleri nedeniyle cerrahi tedavi yapılır. Cerrahi işlemde kırık hattı düzeltilir gerekirse kişinin kendisinden alınan kemik aşısı ile kırık hattı desteklenir ve vida ile tespit edilir. Cerrahi işlem sonrasında da aynı şekilde alçı ile takip gerekmektedir. Cerrahi işlem sonrası işe dönüşler biraz daha kısa olmaktadır.

Komplikasyon

Kaynamama, gecikmiş kaynama, el bileğinde kireçlenme ve kırık kemik uçlarında ölme ile karşılaşabiliriz. Kırık kemik uçlarında ölme ve kaynama problemlerinin temel nedeni kemiğin zayıf olan beslenmesi ve yetersiz tespittir. Bu durumlarda ise tekrarlayan cerrahi işlemlere ihtiyaç olmaktadır.